În cazul în care codul vamal (NC) al mașinilor și vehiculelor uzate care au fost utilizate în agricultură sau silvicultură care provin dintr-un stat terț este enumerat în anexa XI partea A punctul 1 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2072 al Comisiei din 28 noiembrie 2019, acestea sunt considerate mărfuri cu risc fitosanitar ridicat și fac obiectul inspecției fitosanitare la frontieră în orice moment.
În acest scop, importatorul trebuie să se înregistreze în Registrul oficial al operatorilor profesioniști la oficiul fitosanitar județean pe raza căruia își desfășoară activitatea și să creeze un cont în TRACES NT pentru a notifica transportul.
Mașinile și vehiculele uzate menționate în reglementările fitosanitare trebuie să fie însoțite de un certificat fitosanitar original eliberat de Organizația pentru Protecția Plantelor din țara de expediere.
Mașinile și vehiculele trebuie să nu aibă sol și resturi vegetale.
Transporturile pregătite în acest mod pot fi introduse prin punctele de trecere a frontierei desemnate din UE, unde se poate efectua inspecția fitosanitară la frontieră.
Transportul ar trebui să fie notificat (prin generarea unui CHED-PP în TRACES NT) de către entitatea responsabilă de transport (entitatea autorizată să notifice transporturile pentru inspecția fitosanitară la frontieră, de obicei importatorul dacă a ales acest rol în TRACES, o agenție vamală autorizată sau o altă entitate sau persoană autorizată) cu cel puțin 24 de ore înainte de sosirea sa (4 ore pentru transportul aerian) la primul punct de intrare în UE.
Inspectorul fitosanitar, după ce a finalizat inspecția fitosanitară la frontieră, ia o decizie și, în funcție de rezultatul inspecției, aprobă CHED-PP și permite importul sau respinge CHED-PP și interzice importul de marfă în UE.
Vă rugăm să rețineți că mărfurile care intră în UE trebuie inspectate pentru a verifica conformitatea cu cerințele fitosanitare la primul punct de intrare (la frontiera externă a UE), chiar dacă sunt destinate altor state membre. Nerespectarea acestui lucru poate duce la returnarea expedierii la primul punct de intrare.
În schimb, mașinile și vehiculele agricole sau forestiere noi, neutilizate, nu sunt supuse inspecției fitosanitare la frontieră.