Principii generale
Importul ar trebui înțeles ca intrarea pe teritoriul României de mărfuri din țări terțe care nu sunt state membre ale Uniunii Europene.
Plantele, produsele vegetale sau obiectele care sunt deosebit de susceptibile la contaminarea cu organisme de carantină pot fi introduse pe teritoriul României dacă:
- nu conțin organisme de carantină;
- respectă cerințe specifice și, în cazul în care sunt destinate unor zone protejate, cerințele specifice pentru aceste zone;
- entitățile care le introduc pe teritoriul României sunt înregistrate în Registrul oficial al operatorilor profesioniști;
- au fost supuse unei inspecții sanitare în țările din care provin sau sunt expediate și sunt însoțite în mod corespunzător de un certificat fitosanitar înainte de a fi introduse pe teritoriul României.
Transporturile reglementate în temeiul reglementărilor fitosanitare sunt supuse controalelor documentare, de identificare și directe efectuate de inspectorii posturilor de control la frontieră. Scopul inspecției este de a verifica dacă importul produsului vegetal în cauză în Uniunea Europeană nu prezintă un risc fitosanitar și dacă plantele, produsele vegetale și alte obiecte importate respectă legislația UE fitosanitară. De asemenea, toate transporturile care conțin plante, astfel cum sunt definite în Regulamentul 2016/2031 [articolul 2 alineatul (1)], trebuie să fie însoțite de un certificat fitosanitar la intrarea în UE, dar nu sunt supuse unei inspecții fitosanitare complete la frontieră. Acest grup de mărfuri este supus unei inspecții a documentației fitosanitare însoțitoare (certificat fitosanitar), identitatea și starea lor de sănătate fiind verificate în cadrul monitorizării. Aceasta înseamnă că transporturile selectate sunt supuse unei inspecții fitosanitare complete la frontieră.
Dintre toate plantele, numai fructele de durian, curmale, banane, nucă de cocos și ananas sunt scutite de obligația de a fi însoțite de un certificat fitosanitar la intrarea în UE.
Programul de monitorizare acoperă, de asemenea, verificarea materialelor de ambalare din lemn utilizate în comerțul internațional pentru transportul diferitelor mărfuri. Materialul de ambalare din lemn poate fi, de asemenea, inspectat de vamă.
În funcție de rezultatele inspecțiilor menționate mai sus, inspectorul în cauză decide să permită sau să interzică intrarea mărfurilor în UE sau să dispună un tratament specific al mărfurilor (de exemplu, reexpedierea în afara UE, tratarea transportului pentru a-l decontamina sau curăța, distrugerea transportului sau îndepărtarea plantelor, produselor vegetale sau obiectelor contaminate).
Normele de inspecție descrise mai sus nu se aplică transporturilor aflate în tranzit între țări terțe pe teritoriul Uniunii Europene fără o schimbare a statutului vamal (cu excepția cazului în care există riscul de răspândire a organismelor dăunătoare). Astfel de transporturi de produse vegetale, care fac obiectul unei inspecții fitosanitare complete la frontieră la intrarea în UE, trebuie notificate spre inspecție de către persoana responsabilă de transport prin completarea documentului CHED-PP din TRACES NT. Documentul trebuie să indice în mod clar că transportul este destinat tranzitului prin UE. În acest caz, inspecția oficială acoperă documentația care însoțește transportul, ambalarea și mijloacele de transport.
Taxele pentru inspecțiile fitosanitare la frontieră, inclusiv transporturile aflate în tranzit prin UE, sunt prevăzute în Regulamentul 2017/625 al Consiliului și al Parlamentului European în anexa IV (punctele VII și VIII).
Valoarea comisionului este convertită în RON folosind cursul de schimb al Băncii Naționale din ziua anterioară zilei în care a fost emisă factura.
Sistemul
Notificarea mărfurilor pentru inspecția la frontieră se face în TRACES.